کد خبر: ۲۳۱۷
۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

مسجد صاحب‌الزمان(عج) هویت محله کوی سلمان است

قدمت مسجد صاحب‌الزمان (عج) به100 سال می‌رسد و با اینکه چند نوبت بازسازی شده است ولی کماکان از در و دیوارش خاطره می‌ریزد و هنوز شکل و شمایل مساجد گذشته را دارد. این مسجد حالا در تقسیم‌بندی جدید محلات مربوط به محله کوی سلمان است ولی آدم‌هایش بیشتر ساکن محله حسین‌آباد هستند و هنوز هویت جدید کوی سلمان در اصطلاح جا نیفتاده است. آدم‌های این مسجد هم رنگ و بوی سنت و قدمت دارند. اصیل و با صفا هستند.

مسجد صاحب‌الزمان(عج) واقع در حسین‌آباد کرمانی‌ها از آن دسته مساجد ریشه‌دار و تاریخی منطقه ماست. قدمت این مسجد به100 سال می‌رسد و با اینکه چند نوبت بازسازی شده است ولی کماکان از در و دیوارش خاطره می‌ریزد و هنوز شکل و شمایل مساجد گذشته را دارد.

این مسجد حالا در تقسیم‌بندی جدید محلات مربوط به محله کوی سلمان است ولی آدم‌هایش بیشتر ساکن محله حسین‌آباد هستند و هنوز هویت جدید کوی سلمان در اصطلاح جا نیفتاده است. آدم‌های این مسجد هم رنگ و بوی سنت و قدمت دارند. اصیل و با صفا هستند. گپ و گفت کوتاهی داشتیم با دبیر هیئت امنای این مسجد که در ادامه می‌خوانید.

عباسعلی هژبری 53 سال دارد و دبیر هیئت امنای مسجد صاحب‌ا‌‌لزمان(عج) حسین‌آباد کرمانی‌هاست. او که از ساکنان قدیمی محله حسین‌آباد است درباره مسجد می‌گوید: «بنای مسجد بیش از 100سال قدمت دارد و دوبار بازسازی شده است. اولین بار 50 سال بعد از زمانی که بنا شده مسجد را دوباره می‌سازند و بنای جدید گنبدی شکل بوده است.

در آن زمان مسجد 9 گنبد داشت که چهارتای آن دور یک پایه مرکزی قرار داشته است و در بار دوم بازسازی مسجد به شکل حاضر تغییر یافته است. زمین مسجد 300 متر است و به صورت کامل در طرح توسعه بیست متری شهید رحیمی واقع شده است. به همین دلیل با پیگیری‌های زیادی که از سوی هیئت امنا و خانواده‌های شهید دهقان و شهید دری سالار‌آبادی انجام شد توانستیم کاربری زمین ابتدای شهید رحیمی 9 را از کاربری کشاورزی به کاربری مسجد تغییر دهیم.

خوشبختانه شهردار آن زمان موافقت خود را با این تغییر کاربری اعلام کرد. زمین جدید سه برابر زمین حال حاضر مساحت دارد و حدود 833 متر است. طبقه منهای یک بنای جدید با توافق هیئت امنا و با صرف هزینه از سوی خانواده شهید دری سالارآبادی برای فعالیت‌های فرهنگی مسجد صاحب‌الزمان(عج) با نام مجموعه فرهنگی شهدای حسین‌آباد کرمانی‌ها در نظر گرفته شد. اکنون ساخت این طبقه در مرحله سفت‌کاری است و بعد از اتمام بهره‌برداری می‌شود.»

وسعت زیاد بنای جدید این امکان را به هیئت امنا داده تا کاربری‌های زیادی برای مسجد در حال ساخت، در نظر بگیرند. آقای هژبری می‌گوید: «افزون بر طبقه منهای یک که با یاد شهدای محله برای فعالیت‌های فرهنگی در نظر گرفته شده است در طبقه همکف در کنار فضای مسجد بخشی از آن را برای حسینیه حضرت صاحب‌الزمان(عج) در نظر گرفتیم. شبستان‌هایی نیز در 2طبقه ویژه خواهران و برادران در نظر گرفته شده است. افزون بر این‌ها کتابخانه، خانه عالم، پایگاه بسیج خواهران و برادران بخش‌های دیگر مسجد را تشکیل می‌دهند. تلاش کردیم تا نیاز جوانان و ساکنان محله را در بنای جدید در نظر بگیریم.»

هژبری می‌گوید: «مجموعه فرهنگی شهدای حسین‌آباد کرمانی‌ها تلفیقی از هیئت شاهزاده علی اصغر(ع) و جلسه قرآن متوسلین آقا امام زمان(عج) است که کلیه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی محله را بر عهده دارد.»

این مسجد مکانی مرکزی و نقطه عطف در محله حسین‌آباد بود و باعث همبستگی، همدلی و اتحاد ساکنان طی سال‌ها بوده است. هژبری بیان می‌کند: «همبستگی و اتحادی که بین ساکنان محله از گذشته تا به امروز وجود دارد از همین بنای مذهبی شکل گرفته است، امیدواریم به لطف الهی و هدایت امام زمان(عج) جوانانی که به زودی اعضای هیئت امنای مسجد می‌شوند نیز راهی که نسل به نسل از خانواده‌ها به جوان‌ترها رسیده است، ادامه دهند و این اتحاد و وحدت را حفظ کنند، این مسجد هویت محله است.»

اعضای هیئت امنا را حجت‌الاسلام والمسلمین حاج آقای حیدری امام جماعت مغرب و عشا، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج آقای خزیمه امام جماعت ظهر، عباسعلی هژبری دبیر، حسین دری سالار آبادی مسئول امور اجتماعی و روابط عمومی، حسین نیرومند مسئول امور فرهنگی، حسین اختری مسئول امور مالی و پشتیبانی، مجتبی نیک نام مسئول بهداشت و خدمات فنی و قاسم پور وطن مسئول پایگاه بسیج تشکیل می‌دهند.

مراسم سوگواری شهادت حضرت فاطمه(س) به مدت 5 شب از شب هفتم در مسجد حضرت صاحب‌الزمان(عج) برگزار می‌شود. هژبری می‌گوید: «بعد از نماز مغرب و عشا و خواندن یک صفحه از قرآن، حدیث شریف کساء خوانده می‌شود. بعد از آن مرثیه‌خوانی برای اهل بیت پیامبراکرم(ص) و سینه‌زنی و نوحه‌خوانی و پذیرایی از عزاداران انجام می‌شود. به جز عزاداری برای اهل بیت از اهداف دیگر این مراسم‌ها تربیت نسل جوان در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است.»

وی درباره اعضای مسجد می‌گوید: «مجموعه فرهنگی شهدای صاحب‌الزمان(عج) افرادی متخصص، کارآزموده و قدیمی در حوزه‌های مختلف مداحی، نوحه‌خوانی و قاریان قرآنی و نخبگان علمی درون خود دارد و پرورش داده است. پیش از این نیز گروه سرود بسیار خوبی در مسجد فعالیت می‌کردند که توانستند طی 2 سال رتبه‌های اول شهری و کشوری را کسب کنند.»

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44